vrijdag 17 januari 2014

Parelduiker tussen de boten

Vanmorgen in verband met een vrije dag maar eens extra vroeg uit de veren gegaan. Ik heb drie verschillende plekken bezocht vandaag. Ik begon vandaag in Zeeland, waar ik de kwelderpolder van de Koudekerksche inlaag in Burgh Haamstede bezocht. Het was relatief rustig wat vogels betreft, al kon ik wel mooi het gedrag van een vissende ijsvogel observeren. Bij de Brouwersdam was het een stuk drukker qua vogels. Ik kon zelfs een nieuwe soort bijschrijven, de ijseend! Prachtige soort, die zich helaas iets te ver weg bevond voor een goede foto. Toen het middaguur voorbij was ben ik voor het slotakkoord naar de binnenhaven van Stellendam gereden. Misschien dat ik daar nog een middelste zaagbek kon vastleggen. Ter plaatse bleek zelfs de parelduiker er nog te zitten, echt een bonus! En weer een nieuwe soort voor mij!

Ik liep de steiger op tussen de verschillende boten door met mijn rijstzak en camera. Ik ging er maar eens lekker voor liggen. Hij dobberde precies aan de goede zijde van de aanlegsteiger in kwestie, zodat ik mooi het matige zonnetje in ieder geval in de rug had. En goed dichtbij ook, ik schat op ongeveer een meter of 8. Op een gegeven moment zwom de parelduiker zelfs naar me toe om vervolgens onder mijn door naar de andere kant van de steiger te duiken. Parelduikers zijn uitstekende zwemmers die soms wel 200 meter onder water zwemmend kunnen verplaatsen. Op het land komt de parelduiker zelden omdat hij op het land juist weer heel onhandig is. Misschien komt het hierdoor dat de parelduikers geen werk maken van het bouwen van nesten in het broedseizoen en de eieren gewoon op waterplanten of op de grond deponeren.

The results:
Parelduiker - Gavia arctica

Parelduiker - Gavia arctica


Parelduiker - Gavia arctica

Parelduiker - Gavia arctica


Toch weer een mooi voorbeeld van een in mijn eigen meer dan welkome wintergast. Prachtsoort toch? En dat al in het sobere winterkleed. Wellicht blijft de parelduiker wel ronddobberen in Stellendam tot de vogel in het voorjaar weer terug vliegt naar Scandinavië of Schotland om te broeden.

De middelste zaagbekken heb ik in de haven niet meer op de foto gekregen, al heb ik er wel 4 zien zwemmen. Maar je hoort mij vandaag niet meer klagen na mijn natuurervaring met de parelduiker.



15 opmerkingen:

  1. Nooit gezien deze Parelduiker en wat heb je hem mooi gefotografeerd.
    Vooral de eerste twee zo frontaal in beeld komt die wel heel mooi uit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je bent niet voor niets naar zeeland geweest de Parelduiker mag er zijn en dan ook nog een ijsvogel zien vissen en daar komt bij dat het een prachtige omgeving is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig John! Wat een top foto's van een geweldige soort! In Schotland deze vogels in zomerkleed gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John, je laat ons weer een prachtige serie zien.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je dag kon natuurlijk al niet meer stuk, zo lekker naar Zeeland en genieten van een vissende ijsvogel plus een ijseend, als nieuwe soort, maar je slotakkoord is een waarneming met een gouden randje. Het licht goed, lekker dichtbij en foto's om van te watertanden. Gefeliciteerd met deze schitterende parelduiker!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi John.

    Prachtige foto's van de Parelduiker.
    Nog nooit gezien en hele mooie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat een schitterende waarneming, en ook zo mooi op de foto. Volgens mij is het toch wel bijzonder dat je een parelduiker zo van dichtbij kan fotograferen? Die zitten toch meestal bij de brouwersdam....ver weg.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ohhhh wat bijzonder John!
    prachtige foto's heb je gemaakt.
    jij mag inderdaad niet klagen, wat een mooie dag!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook voor mij is dit een nieuwe soort. Je treft het wel dat je zo'n goede kans hebt gekregen om hem te fotograferen. Heel fraai.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hem nog nooit gezien laat staan te weten dat hij hier gewoon rondzwemt.
    Prachtige serie foto's met de 1e als mooiste met de weerspiegeling in het water. De 2e vind ik ook echt heel erg mooi.
    Bij e laatste 2 foto;s kan je hem mooi van de zijkant bekijken.
    Echt super dit.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik had hem al op andere blogs gezien, maar zelf nog niet. Je hebt er mooie foto's van gemaakt. Prima kleuren.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo John, mooie opnamen van een intrigerende soort. Zo'n buitenkans doet zich niet snel voor. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo! Wat een prachtplaten, zeker de eerste is helemaal geweldig. Fijn dat ie zo lekker dichtbij zwom dat scheelt zo ontzettend veel. Mooie blog!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen