dinsdag 22 april 2014

Zwarte ibis in Nieuw-Lekkerland!

De mannen van de vogelwerkgroep van de Natuur- en vogelwacht de Alblasserwaard die gisteren de moeite hebben genomen om een ochtend te trektellen deden een leuke ontdekking, zie bijvoorbeeld ook het mooie verslag van Johnathan Leeuwis op blogspot. Er vloog namelijk een zwarte ibis langs de telpost in Kinderdijk. Ze constateerden, terwijl ze de vogel in zijn koers volgden, dat deze in Nieuw-Lekkerland leek neer te strijken bij de ijsbaan.
Na het tellen hebben de mannen van de vogelwerkgroep de vogel direct gezocht en bij de ijsbaan teruggevonden. De rest van de leden van de vogelwerkgroep, 'including me', is na het ontdekken vervolgens direct via de whatssapp geïnformeerd, waarop direct de auto werd gestart.

Logische plek voor de vogel om even op krachten te komen. Op de 'plasdras ijbaan' leek de zwarte ibis gisterenmiddag genoeg voedsel te kunnen vinden.

Het was erg leuk om deze soort, die ik nog nooit eerder had waargenomen, in mijn eigen geboorteplaats Nieuw-Lekkerland te fotograferen! Nog geen kilometer bij mijn ouderlijk huis vandaan!
De vogel zat helaas niet meer zo dichtbij toen Lisette en ik arriveerden, maar heb nog een paar redelijke bewijsplaatjes geschoten:

Zwarte ibis (Plegadis falcinellus) - Speurend naar amfibieën en insecten

Zwarte ibis (Plegadis falcinellus)  - Wandelend

Zwarte ibis (Plegadis falcinellus)  - Buit gevonden, een  kleine watersalamander!
Het was genieten van deze vogel. Al foeragerend werd de ibis wel regelmatig opgejaagd door intolerante meerkoeten, die hun nesten verdedigden tegen deze vreemdeling.
Het bleek niet de eerste waarneming van de soort pleisterend in de Alblasserwaard. In de jaren 80 was er al een keer eerder een zwarte ibis gesignaleerd. En laat die waarneming nou precies op hetzelfde plekje zijn geweest!

8 opmerkingen:

  1. Hoi John.

    Super zeg dat je een zwarte Ibis hebt kunnen fotograferen.
    Hij/zij straat er super op.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn toch wel de leuke verrassingen van z,on dag en dan zo vlak bij huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, noem dat maar bewijsplaatjes! Prachtig, toch en zo op bekend terrein. Heel leuk.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ze in 2014 op twee verschillende plaatsen gezien. Het blijft een bijzondere ervaring. Ik kan mij voorstellen dat je heel tevreden bent met deze foto's. Voor velen ongetwijfeld meer dan bewijsplaatjes.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft een bijzondere vogel. Geen knapperd, geen kleurigheid, maar wel zeer karakteristiek. Benieuwd of er een paar blijven overzomeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk om deze vogel te zien en te kunnen fotograferen.
    Ik was ook een van de gelukkige om deze te kunnen vastleggen.
    Nu maar hopen dat er een paar blijven "hangen".

    BeantwoordenVerwijderen